Pages

Sunday 1 December 2013

BANJIR LAGI

Banjir datang lagiiii.... Huhu.. Seingat aku, masa pertama kali banjir kt rumah kami ni masa tu tahun 2007. Air mmg naik dgn cepatnya. Tak sangka boleh banjir huhu.. Tapi masa tu nasib baik la kami satu family mmg ada kt umah. So apa lgi, kerahan tenaga la cepat2 kna angkat karpet (ok, lpas tu dh fobia nak pakai karpet). Angkat smua brg2 yg boleh rosak klu tinggal kt lantai. Peti ais yg gabak tu kami angkat letak atas kerusi. Hadoi.. Dah la lelaki 2 org ja dlm rumah ni. So, kami yg wonder girls ni la kna trun padang jadi 'badang' haha.. Mesin basuh angkat, speaker angkat, laci2 yg belah bawah semua cabut angkat, segala buku, brg2, kain baju yg cecah lantai semua kasi angkat longgok atas katil, atas kerusi.. huhuhu...

Perabot yg dibuat dari kayu (serbuk kayu), papan semua melingkup kena ayag. huhu.. Moto abg aku pun x sempat nak bwak p letak kt area rumah kedai kt depan jalan. nasib sempat angkat letak kt tangga nan selapis depan sliding door ni. Kereta abah aku? Masa ayag naik tu, tula bnda pertama diselamatkan. Tapi x berapa nak selamat jgk. Sebab ayag naik dengan cepat weiiii... Bila 'gostan' kereta keluag ja pagag umah, ayag dh naik tinggi. Redah jgk la. Mmg masuk la ayag dlm kereta. Errrr.... Apa bleh buat. Nasib la abg aku pun ada. So pakat bawak lari kereta sorang satu la...

Lorong umah aku ni belah belakang skit. Sini la tmpat yg agak rendah. umah2 yg belah depan jalan besag ngan umah belakang aku ni selamat. Ayag mmg tak pnah naik.. Huhuh... Tapi umah yg ujung sebaris ngan aku tu smua lagi teruk. Sbb sana lagi rendah dr umah aku.. Ayag agak deras depan umah. Masa aku redah keluag ja dr pagar umah, ayag dh setakat atas dr lutut aku skit. Porch kereta kami tu tanah tggi skit, so ayag tu kira paras setengah betis la. Masa dok meranduk ayag kt luag tu terasa bergoyang, dok tahan arus ayag. Huhuhh




Kat luar pagar umah ayag separas lutut adik aku tu..



Nampak kesan ayag kt tiang nan sebatang tu



Masa ni ayag dh mula surut. Klu tak mmg hapus kaki tiang tu..


Dalam porch kereta ni nmpak x dalam kan. Tapi kat luar pagar tu dalam jgk huhu..



Air "teh tarik" memenuhi kawasan rumah.



Walaupun banjir, abg aku tetap dgn peace dia huhu..





Nasib ujan pun dh berenti, ayag pun mulai surut. So, apa lgi, kami semua pakat cuci lantai satu rumah mlm tu jgk. Bukan apa, ayag yg masuk tu semua berselut dan paham2 la kan ayag yg mcm masuk dlm rumah.. H                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        uhuhu. Hampa bleh dengag bunyi ayag dok naik kot paip bergelodak di sinki dapur. Kat lubang penutup ayag dlm toilet dh sebu. Ayag dok mula keluag kot situ la. Maknanya longkang dan parit dh terlajak penuh dgn ayag.

Bukan mudah la nak mencuci. Kena sembug ayag la guna paip. Dah macm basuh umah nak masuk umah baru. Tapi kali ni dgn keadaan brg memenuhi rumah.. Selut, bukan senang nak sapu keluag mcm tu ja. Mmg perit la masa ni huhu..



Tapi, banjir yg berlaku smlm 28/11/2013 tak lah seteruk tahun 2007. Ayag selut tetap masuk dlm umah tapi cuma sempat masuk skit ja. Kat ruang tamu dan sikit ja kt area dapug. Mujug la x masuk sampai satu umah ke bilik semua. huhu.... Bilik ayag mmg dh dimasuki ayag. Masa aku smpai umah tu, jalan dh jem teruk. Nak masuk simpang umah pun ambil masa dlm 20 mnit. Mak aku yg x sihat tu pun kena randuk ayag terpaksa jalan jauh skit ke kedai makan kt jalan masuk taman. Aku smpai ja, terus randuk ayag pi umah. Nak tgk keadaan dlm umah. Nasib baik la ayag cuma masuk skit ja tak melepasi ruang tamu. Tapi tikag buluh x sempat adik aku nak gulung. Aku ngan abg aku tggu dlm stngah jam mcm tu ayag mula surut.  So, aku angkat tikag2 tu, sementara abg aku dok cuci car porch. Memandangkan bilik ayag mmg 'kuning kemerahan', maka aku basuh la dua2 bilik ayag tu sebelum ayag selut tu melekat trus..




Proses mencuci terus di lakukan masa tu jgk sbb nnti kesan selut dan ayag yg kotog akan melekat di seluruh rumah. Satu sofa ja yg basah dibawahnya. Yg lain selamat sbb berkaki tinggi skit..


Membasuh dengan gumbiranya..




Hari ujung mggu sabtu ahad tu baru aku tgk rumah jiran yg menghadap jalan dok mencuci rumah, cuci kereta sbb ada kereta depa yg tak sempat nak dibawa 'lari'. Ada perabot dan brg2 umah yg terpaksa dibuang. Karpet2, tikar2 semua bersidaian di pagar2
rumah. Hmm, kesian. Kat luar rumah masih ada lg kesan2 banjir, daun2 kering dan smpah yg tersangkut pd pagar dewan. Harap2, x berulang kembali la..













No comments:

Post a Comment