Pages

Wednesday 14 August 2013

RAYA DATANG DAN PERGI

Assalamualaikum,

Masih tak terlambat lagi kan nak ucap Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada semua :) Maaf zahir dan batin kerna pasti ada kesilapan perbuatan dan kata2 yang tidak disengajakan. Tunggu punya tunggu, raya pun dah seminggu berlalu..

Tahun ni cuma seminggu ja sempat beraya bersama en suamiku. tak pa la, dari tak dapat balik langsung kan :). Tahun ni giliran malam raya di rumah mertuaku. Sbb tahun lepas, di rumah aku. Ala rumah mertua ngan umah mak aku ni pun bknnya nak kna masuk highway, bayag 3,4 tol pun.. Dekat cehh ja hihihi.. Dlm 15 mnit ja (klu jln x sibuk la) dh bleh smpai.. Alhamdulillah.. Jadi aku ngan hubby kena la pandai2 bahagikan masa utk dua buah keluarga. Dibimbangi mendatangkan perasaan kecil hati pada kedua org tua kami.

Sebelum raya, si kecik pot pet mai umah. Biasa la anak mnakan sorang ja kan. So layan la
si kecik tu. Disebabkan kami ni dh dewasa (tua bangka dh pun), maka permainan bunga api hanya diberikan pada kanak2 sahaja.. Walau x dak lampu pelita minyak tanah, kami tetap meraikan kedatangan Syawal. Saksikanlah...











(Sebenagnya mama, acu ngan mak ngah dia pun sama naik ja main bunga api. Gambag ja x dak hahaha)

2 mlm sebelum raya, aku dh berkampung di umah mertua. Tahun ni buat rendang ngan ketupat di umah mertua :).. so, Terima kasih tak terhingga pada bonda mertuaku yang sudi memasak rendang ngan ketupat utk keluarga tok bisan dia... Aku cuma tumpang balut ketupat daun palas ja. Timaksaih jgk pada ayahnda mertua yg sibuk buat n bakaq lemang.. sodap woo lomang jagung pun ada ( Che nurul yg punya katanya huhu) Apa2 pun aku yg rasmi dulu lemang tu hihi jgn jeles no chaq..



Di pagi raya, bila mak abah ngan suamiku p smbhyang raya (aku x p pun sbb ehem.. ehem.. ) maka aku dan chaq a.k.a nurul bertungkus lumus ( laa sangat kan) mengemas umah dan menyediakan hidangan kat meja.. Sampai kan depa hat p smyang raya dh balik umah, aku yg tak mandi bersiap apa lg hahahaha (bajet rajin sgt la kan..) Setelah bersiap, hubbyku pun telah menyusun umah sapa kami berdua nak terkam dulu haha.. Afdal umah yg paling dekat la kan. Umah pak ndak kami yg terletak hanya beberapa kaki ja dari pintu dapug umah mak hihihi... selesai makan sebijik dua kuih raya, maka berangkatlah aku dan suamiku dengan 'kuda besinya' hihi.. memandangkan dalam kawasasn kampung ja, maka kami memilih utk merempit ja.. hihi (naik pelan ja sbb satg tercabut la selendang mak ni ) hihi..yg bestnya hubby bwak p umah jiran lama dia. tak salah aku mak chaq panggilannya.. haaa, depa punya siok dok mengumpat (bercerita kisah lucu) pasai hubbyku masa dia kecik2.. haha kantoi.. punya suka la mak cik2 tu bercerita.. Kiranya hubbyku itu mnjadi feberet jgk la pada mak cik2 sekalian itu haha...

Dah puas dengag sgala crita lucu tu, kami pun berangkat la ke umah mak cik2 yg berdekatan sewaktu dengannya.. hihi.. Last skali baru la balik ke kg tok di Sedim..  Berjumpa la ngan makcik2 lain yg mai menziarah tok.... hmmm, sebelum balik umah mak aku mlm tu , kami singgah last di umah mak wa.. dpt sebatang lg lemang hihi...

Setelah seharian beraya bersama kluarga sbelah hubby, maka raya ke 2, adalah hari utk menziarah kuaga sbelah aku plak.. mcm besa la umah pertama mesti umah mak jang aku di bukit minyak..tapi tahun ni sedey skit sbb pak jang dah pergi meninggalkan kami 2 bulan sbelum puasa (15 Mei).. rasa lain skit sbb slalu arwah pak jang la yg slalu akan layan kami bersembang tak berhenti.. Rindu pada arwah. Baik sgt pd kami skeluarga. Kami 4 bradik panggil arwah Ayah Jang.. sbb rasa mcm ayah sndri jgk. Smoga arwah tenang di sana. Mak jang pulak nmpak sedey, lemah ja. Ye la, beraya tanpa suami disisi. bayangkan dah hampir 40 tahun bersama. tiba2 tiada disisi.. aku tak mampu nak bayangkan.. Apa2 pun mujur anak2 tinggal kt sekeliling umah ja. Tak sunyi sgt la...

Selesai di bukit minyak, kami ke bukit tengah. Lepas bedak bihun sup, kami p bedal laksa plak di pematang pasir umah mak lang..

                                          (kt hentian sbelah sg dua. Otw ke sg Yan)
Lepas tu baru la kami berangkat ke Sg Yan umah tok wan aku (arwah dh).. Kami tidog sana sbb dh lama sgt aku x balik sana.. Best tdog kampung.. Esoknya raya ke3, dlm pkul 10.00 kami bertolak dr Sg. Yan untuk ke pendang.

                                       
 che nurul a.k.a chaq bersama bonda n ayahnda mertua telah menunggu kami di RNR Gurun. Chik n hubby pun turut ada sama. Maka berkonvoi lah kami 3 buah kreta menuju destinasi..




                                           (hat ni selingan ja.. jangan marah arrr)


                                         (sempat lg che nurulhuda posing dpan masjid Al-Huda)

Kami ke pendang (umah kawan lama abh), pastu ke umah sahabat aku ngn che nurul (Meen) ni sahabat kami masa sejak ngaji UiTM lg woo.. di Jitra. Selesai bedal kt sana, kami pi pntai johor plak.. hahaha.. johor tu.. (ala aloq staq ja pun) hihi.. kt sana kami bedal lagi mee kuah yg ada.. Hadoi.. Malam baru la smpai ke rumah..huhu ngantok, penat... kroihh..kroih..kroihh..zzzzzzzz.... 

Raya ke-4, aku dan hubby ke umah terbuka spupuku di Bkt Minyak.. selsesai hadap mee kari, kami terus ke Selama Perak. Umah mak tam aku. hat ni pun dh lama aku x p umah dia.. Magrib, kami bertolak balik umah mak aku.. Niat di hati nak amik baju balik tdog sg limau la.. walau bagaimanapun (cehh ayattt), spupu dan 2 org mak cik ku dlm perjalanan mai umah. Maka tersangkut la kami di rumah buat seketika.. Dlm pkul 10.30 kami pun berangkat la ke umah mertuaku.... Sesampainya di sana, kami menerima perkabaran yg anak menakan sedara pada biras ku telah meninggal dunia sbb lemas. Innalillah...

Esoknya, raya ke 5 aku n hubby ke Tawar, baling umah mak teh utk mengambil tempeyek buat bekalan hubbyku di perantauan nnti.. mmg bekalan wajib setiap kali raya utk dibawak pulang ke Dubai. Selesai ja ambik tempeyek, kami teruskan perjalanan hendak ke GHPP. Nak tgk pak su yg nak buat operation. Sempainya di seberang jaya (hadoi.. dah start jem dr atas flyover lg). Maka kami pun meneruskan perjalanan menuju ke Jeti untuk menaiki feri (konon x jem la).. hampeh, sama ja.. huhu. memandangkan mertuaku memaklumkan bhwa mereka (di GHPP) dah nk bertolak balik mai, maka kami pun membatalkan lah hasrat kami untuk ke penang.. aku n hubby menuju ke Jusco sbb nak beli bekalan makanan untuk si dia bawk pulang.. Selesai semuanya, pulanglah kami...
huhu... sekejap ja masa ni berlalu. Esoknya, aku terpaksa melepaskan hubby ku balik..

Pagi raya ke-6, aku bangun mngemas beg2 hubbyku dengan rasa hibanya huhuhu... Siap berkemas, teringat plak 1 bnda lg x bli. Ikan bilisssss... ish..ish..ishh.. wajib bli. Maka kami berdua sempat berdating seketika sambil membeli ikan bilis di pekan pdg serai hihihi.. Walau sekejap, tp sgt bermakna setiap saat itu... huhu.. Tibalah waktunya berangkat ke Airport Penang. Aku dan che nurul menghantar beliau.



                                         (nak mengada dulu sblm berangkat ke KLIA)

ahhh, knapalah... hmmm, sabarlah wahai hati.. Sempat lagi kami lunch sebelum menghantar beliau ke pintu pelepasan.. huhu.. Nasib la kali ni hantar di Penang ja. Klu di KLIA, mau meraung aku sepanjang jalan dr KL smpai ke macang bubok sorang2..  Apa2 pun, walau tak lama kami beraya bersama, kenangan raya tahun kedua amat bermakna.. TQ sayang :) sbb balik  beraya





















No comments:

Post a Comment