Pages

Tuesday 7 May 2013

Mari mengundi

Assalamualaikum....

"Marilah mari, pergi mengundi. Jangan lupakan kewajipan pada negara"... Tanggal 5 Mei 2013 adalah PRU13 (GE13).. Kepulangan aku memang tepat pada masanya (cewahh mcm la aku ni VVIP kan)..hihi.. Kebetulan setelah lama bercuti di kejauhan, aku pulang tepat pada masanya.. Sebenagnya tahun ni merupakan tahun pertama aku mengundi hihi.. dulu tak mendaftar hohoho... Walaupun aku dilahirkan di Pulau Mutiara, tapi aku mengundi di Kulim , Kedah.. so, ptama kali mengindi excited la jgk masa otw tu. Tp masa kna bratug 2 jam tggu giliran, huhuh... SUMPAH, 5 taun lg aku wajib bawa kipas tangan ngan bekai ayag huhuhu... Bepeluh becerau la satu badan. Tapi yg best pun ada jgk walau dlm keadaan lencun berpeluh.. Terjumpa balik rakan2 sekolah dulu.. Besttttt.. sbb dh lama sgt tak jmpak ngan depa ni. Pakat jd mak org dah aih.. ada yg dok kelek anak. Bukan kwan skolah ja, jiran @ kawan mak aku pun gramai aku jmpa..huhuhu... pakat dok tanya habag la kan...

So, dalam dok bebaris tu dan la tgk gelagat org (mcm la org len tak tgk gelagat aku kan hahaha).. Ada yg sanggup bwak anak2 kcik, dok kelek sana sini. Ada yg dok jenuh kepung anak blari mrata. Ada jgk warga2 emas yg aku tgk mmg agak uzur la, tp gagahkan diri jgk mai nak mngundi.. Ya la, ngundikan hak tiap individu.. Ada jgk yg aku tgk makcik2 yg dok grabat tangga sambil mengeluh tak larat. Kbetulan skolah tu bebukit plak. Hadoi, kesian aku tgk. dah la satg nak kna bratug tggu giliran lg kan..

Nasibla aku ada geng,.hihi.. aku mai ngan kak spupu aku. jd adalah jgk org yg teman nak menyembang ngan gosip kan..hihi.. Apa2 pun, setelah beratug melencun satu badan, akhirnya setelah 2 jam, bjaya jgk aku menunaikan tanggungjawab aku sbgai rakyat Malaysia.. Dpt la 'cendramata' kan.. hihi (dakwat di jari)..

Hat tu bab aku mengundi, ni satu g bab kempen mngempen di alam maya (apa lg FB la kan). Mcm2 la status n crita ttg parti tu la parti ni la disharekan oleh rakan2 nih.. Ada yg dok kutuk sana, maki hamun sini. Sakit mata n hati dok terbaca. Sampai satu tahap, aku dh ignore, hide ja smua share ttg PRU kali ni. Menyampah. Bukan sbb apa, kadang tu sbb terlalu taksub, smpai mcm dh lupa agama. Boleh maki hamun (perkataan tu smua hampa tau sendiri la no), dok share post2 yg ntah btoi ke tidak kebenarannya. Tak takut dosa menfitnah ka? Tak takut dosa mengaibkan org ka? Tak takut dosa mengumpat, mengutk dan bla..bla..bla,,bla.. Hadoi, yg sedeynya, ada kwan2 yg sblm ni diam ja, tau2 bila bab politik ni kemain dia dok pumpang sana sini, siap keluag perkataan yg tak elok didengag.. Hadoi la.. Mmg terasa ja nak unfriend depa ni. Mngalahkan org yg berpolitik. wlau la ni dh habih PRU, tp tetap dok komen ngan update ttg ketidakpuasan hati depa. Yg menang cara menang, hat kalah cara kalah. Semua yg org buat tak kena dimata depa. Depa ja yg PANDAI dan BETOI segalanya. Bukannya nak pikiag cara nak bersatu ka apa ka, ni buat menyemak ja wall aku. hihihi......

Apa yg dapat aku simpulkan (pandangan peribadi aku ja na).. Kaum melayu ni kerugian. Kaum lain (especially cina dok gelakkan kita) sbbnya, kaum Melayu berpecah belah dengan nak pilih dan ikut parti yg pelbagai, tp kaum cina, depa tetap sokong pd yg 1. Kalau lah kita kaum melayu bergabung bersama, aku rasa kita akan lebih 'aman, terjaga, terbela dan dijauhkan dari segala mcm kejahilan di dunia ni"... Undi adalah rahsia...

Demikianlah alkisahnya..
















 

No comments:

Post a Comment