Pages

Sunday 24 February 2013

Che Puteh & Che Ghazali - part 2

Assalamualaikum...

Sayang mak n abahku.. Dah hmpir 31 thun aku diberi kasih sayng n dibela oleh che puteh & che ghazali (wlwpn dh hmpir 2 tahun aku kawin) sbb aku still dok ngan parents (hubby dok jauh hurrmm)... Tapi hmpir 2 tahun jgkla aku dpt lg sepasang mak & abh.. Sapa lagi hajah sara & haji karim hihi.. Mak & pak mertua ku.. Tmpat aku tumpang kasih sejak mak aku sakit..

 Sejak mak sakit, aku dh tak rasa dh masakan seorang ibu. Pg2 aku dh x dngag org memasak kt dapug. Pg2 mggu dh x dk org nak kejut aku ajak p market. Pg2 ujung mggu jgk dh x dk org nak ajak aku berkebun blkng umah.. Ptg2 dh x dk org nak ajak p jalan2. Ptg2 dh x dk org nak ajak aku bli brg dapug bnyak2. Tiada lg kata2 " angah nak ka?nak amik la, mak blanja". Malam2 bla balik keja, dh x dk org mai jenguk2 Ku kt blik, tnya wat apa. Mlm2 dh x dk org nak mai dok tepi katIl usap2 kpala aku.. Mlm2 dh x dk org nak  ma usik2 aku.. Aku dh x dngag suara org marah2kan aku n ain, dh x dngag mak kukuq nyok nak buat gulai, dh x dngag mak dok bising mrah kucing berak mrata.. Au dh x nmpk kelibat mak kat dapug sibuk siapkan bekal mkan utk abh p keja. Aku dh x nmpak kelibat mak sibuk siapkan makan berbuka dan sahur. Aku dh x rasa ketupat dan rendang yg mak masak.. Bertuahkan sapa yg masih ada mak yg sihat...

Aku rasa terkilan sbb x smpat nak bwak mak ikut aku pegi jalan2', ikut aku p kursus kt langkwai, cameron (aku tringin sgt), aku x smpat nak bwak mak p melaka. Tmpat yg mak dok ckap nak p sblm mak sakit.. Dulu masa aku ajak mak ikut aku p meting @ kursus kt langkawi@ cameron, mak mesti kata (satg ksian abh, x dk org sedia mkn minum, baju keja dia). Aku tau mak teringin, tp syurga pd abah. Tp la, bila aku nk p jalan2 aku mesti rasa bersalah pd mak. Sbb aku rasa, aku p bergembira sdgkan mak terlantar x bergerak di katil. Itu yg aku rasakan setiap kali aku ingin melangkah keluar dr rumah selain urusan kerja. Aku kdg rasa bersalah ada Ain (adik kesaynganku ni) sbb Ain lah anak yg taat sanggup korbankan masa depan utk jga mak. Aku rasa semcm aku meninggalkan tanggugjawab jga mak hnya pd Ain seorang.. Maafkan angah sbb angah x mampu nak pikul semua tggungjwab tu Ain..Hrmm...

Sedih hati aku tgk mak mcm tu. apalah yg mak aku rasa. Aku slalu terbayangkan apa yg mak slalu pikirkan bila tiap kali aku curi2 tgk mak termenung jauh.. Mungkin mak pikirkan:
- dulu aku mampu berjalan n bergerak buat semua kerja rumah, memasak, membasuh, tp skrang dh tak mampu
- dlu aku boleh keluar pgi pasar, bli bnyak brg, beli mcm2 kt supermarket, p pasar hari, tp skrg aku hnya mampu memndng anak2 yg buat 
- banyak lagi yg mak kenang yg aku sendiri tak mampu nak fikirkan, x mampu nak andaikan..




Yg bertudung hitam tu dua2 mak aku.. Berbaju kelabu 'che puteh' (mak yg lahirkan aku), yg berbaju putih oren tu 'hjh sara' (mak yg lahirkan hubby aku).. Dua2 aku sayang.. Ni swaktu hari pernikahan kami tanggal 12 Mac 2011...

Masa ni mak dh start sakit. tpi blum dpt rawatan intensif kt spital.. Few weeks sblm knduri ( 29 Mei 2011) mak admited. Aku dan kak sepupu aku (kak nani) la yg meneruskan urusan memanggil. (pengantin memanggil sndri errkkk...) tapi aku bersyukur kak nani ada ketikatu. Setiap kekurangan yg aku rasa, pastinya ada kelebihan yg Allah dh beri dan aturkan.

Abah.. hmm, abah la org yg aku rasa kuat smngat. Sbb dalam keadaan mak sakit jrg skali aku tgk wajah abh bersedih dpan kami. Tapi aku tau, bila mak berkeadaan mcm ni, abah la org yg paling sedih. Sebab abah dh bersama susah senang bersama mak 35 tahun dah. Bukan masa yg singkat. Mak pnah crita, dulu abah keluar dr rumah (umah arwah tokwan) tanpa apa2. Abah keluar utk hidup berdikari dgn usaha sendiri. Abah bermula dari bwah. Abah usahakan duit ringgit utk mak, utk aku, utk along, utk acik dan ain. Abah mmg rajin. Org yg paling rajin yg pernah aku kenal. Aku kagum ngan abah. Apa yg kami ada skrang ni semuanya hasil titik peluh abah yg tak pernj jemu, tak pernah kenal erti letih, tak pernah berhenti mencari dan menambahkan rezeki.

 Bila mak sakit, abah kata kat aku "slama ni abah kerja cari duit bagi mak. utk mak rasa senang. abah cari duit utk dpt bagi kami semua mkn, pakai. Abah cari duit utk bagi kami dpt merasa pergi bercuti mcm yg org lain dapat. Tapi la ni, abah cari duit, abah dh x dpt nak bg mak guna mcm dulu dh". Aku rasa sedih sgt masa tu, sbb aku tau apa yg abah rasa. Makan minum abah dh jadi tugas kami. Dulu mak jga sungguh makan pakai abah. Abh jenis org yg kemas. Seluag baju mesti bersih dan kemas ber iron. Mak pandai. Abah tak pnah merugut apa yg mak buat. Makan minum, mak mmg pandai masak. Mak akan pastikan ada mkanan utk abah bwak bekal ke tmpt kerja. Sbb tu mak x pernah nak ikut aku klu aku ajak mak ikut aku pi kursus mana2. Sbb tanggungjawab mak pd suaminya (dapatkah aku buat mcm tu)..

Aku tahu abah dh rasa 'lumpuh' hidupnya bila mak sakit. Tak dk org nak teman abh tidur lagi. Aku slalu tgk bila hari abah balik berniaga awai, abah ada msa utk tidur sekejap sblm pergi kerja lg pkul 6.30.. Abah akan amik peluang utk tidur disisi mak (atas katil bujang di ruang tamu tmpt mak tidur)... Aku sedih bila tgk keadaan tu sbb aku tahu, apa yg abah dan mak rasa. wlw sempit, tp abah tetap gagahkan diri utk tidug disisi isterinya.. Ada satu ketika, aku tgk mak tidur memegang abah.. Aku dh tak mampu nak pandang lagi.. Pesan aku buat semua yg ada org tersayang, jagalah pasanganmu sebaiknya. 


Ni la abah aku. Org kuat keluarga kami.

Aku berdoa semoga Mak & Abah, akan kekal bahagia selamanya dengan kehadiran kami bersama. "Ya Allah kau ampunilah dosa-dosa kedua ibu bapaku. Kasihanilah mereka sepertimana mereka mengasihiku. Permudahkanlah segala urusan mereka." Amin..










































No comments:

Post a Comment